Paleo Diyeti Nedir ve Nasıl Yapılır?

Published by: 0

Paleo Diyeti Nedir?
Son zamanlarda uzmanlar tarafından sık sık dile getirilen ve hiç azımsanmayacak kadar kişinin kullanmaya başladığı paleo diyeti bir diğer adıyla taş devri diyeti olarak bilinen, ilginç özelliklere sahip bir diyet türüdür. Bu diyeti ilginç kılan özellik ise birçok gıdanın korkmadan, miktarına bağlı kalınmadan yenilebilmesidir. Tabiri caizse “istediğiniz kadar yiyip kilo verebilirsiniz” lafının gerçeğe dönüşmüş halidir. Bu diyette hemen hemen tüm diyetlerde yasak olan hayvansal yağlar dahi serbest. Uzak durulması gereken sakatat ürünleri ise tavsiye ediliyor. Paleo diyetinin bir başka enteresan özelliği ise yiyeceklerin en az %50 oranında çiğ olması, et de buna dahil. Şimdi neden bu diyete taş devri diyeti dendiğini anlamışsınızdır. Diyetin temel felsefesi taş devri zamanlarında mağaralarda yaşayan insanların yeme alışkanlıklarına dayanıyor olması. Bunun temeli de insanlığın o dönemden bu yana genetik olarak fazla bir değişikliğe uğramamış olması yatıyor. Bugünkü şişmanlığın temeli gelişen teknoloji, hareketsizlik, yeme içme alışkanlığı ve yaşam standartları olarak görülüyor. Sonuç olarak tıpkı o zamanların yeme alışkanlıkları benimsenirse kişinin hızlı kilo vereceği ve sağlıklı olacağı amaçlanıyor. Elbette bu diyette de yasaklar yok değil.

PALEO DİYETİ NASIL YAPILIR?

  • Bu diyetin yasaklarının başında 3 beyaz geliyor. Un, tuz ve şeker kesinlikle yasak. Yine bu durumun kaynağı eski yeme alışkanlıklarında da bu besinlerin olmaması. Un yani buğdayın hayatımıza girmesi, şeker üretilmesi (meyva şekeri değil) ve tuzlu yiyecekler insanın yerleşik hayata geçişiyle birlikte yenilmeye başlanıyor.
  • Paleo diyetinde et kendi yağında piştiği sürece, az pişmiş olarak yenilebilir. Yine pastırma ve kavurma gibi içerisinde katkı maddesi bulunmayan ürünler de istenildiği kadar tüketilebilir. Sakatat ürünleri de serbest. Ancak işlenmiş gıdalar yasak; sosis salam vs.
  • Yumurta paleo diyetinin esas yiyeceklerinden sayılıyor. Hemde günlük olarak 4 taneye kadar serbest. Tavada tüketilmesi yerine kaynatılarak tüketilmesi şartı var.
  • Paket süt yasak olmasına rağmen doğal süt istenildiği kadar içilebilir. Eğer doğal süt bulunamıyorsa günlük süt tüketilebilir. Süte karşı hassas olanlar yoğurt veya peynir de yiyebilir. Özellikle kefirle mayalanmış süt diyetin olmazsa olmazlarındandır. Yine tereyağı da doğal olmak koşuluyla yenilebilir.
  • Baklagiller bu diyetin sık tercih edilen ürünlerinden değil. Haftada 2 ya da 3 kere yenilmesi yeterli görülüyor.
  • Et gibi balık ve balık yağı da serbest bırakılmış durumda. Yine de balıkların civa yoğunluğuna dikkat edilmeli. Küçük balıkları tercih etmekte fayda var. Balık günlük olarak ister ızgara, ister haşlama ister zeytin yağında pişirilerek güvenle yenilebilir.
  • Kavrulmamış taze kuru yemişler, tuzsuz olmaları şartıyla günde bir avuca kadar yenilebilir.
  • Sebzeler mümkün olduğunca çiğ şekilde tüketilmeli ya da çok az pişirilmelidir. Bol miktarlarda yenilmesinde hiç sakınca yoktur. Yalnızca yüksek şeker içeriklerinden dolayı patates ve havuç daha az tüketilmelidir.
  • İçecekler konusuna gelince; işlenmiş şekerli meyve suları kesinlikle yasak. Bunun yerine bol bol su tüketilmeli ve komposto tercih edilmelidir. (Şeker yok)

Ayrıca diyetin başarıya ulaşması için yeme dışında bir takım öneriler de var: örneğin en az 5, en fazla 9 saat hergün düzenli bir şekilde uyunmalıdır. Tüketilen yiyecekler eğer bir rahatsızlık yaşatıyorsa diyet listesinden mutlaka çıkarılmalıdır. Hareket etmek mutlaka gerekiyor. En az yarım saat yürüyüş ve üstüne 10 dakika kadar esneme germe hareketleri yapılmalı. (Eski çağ insanlarının ne kadar hareketli olduğunu düşünün.) Ayrıca, D vitamini için güneşten de yararlanmak gerekiyor.

PALEO DİYETİ YAN ETKİLER

Bu tip bir diyetin bünyeden bünyeye değişen yan etkileri olabilmektedir. Sıralanan yan etkiler bazı kişilerde hiç görülmezken, kimi insanlarda birkaçı birden görülebilir. Yan etkilerin ciddi olduğunu düşünüyorsanız diyeti mutlaka bırakmalısınız.

Paleo diyetinde Baş ağrısı, Yorgunluk, Enerji eksikliği, Konsantrasyon düşüklüğü, Halsizlik, Baş dönmesi, Sinirlilik, Kabızlık veya ishal, Vücut ağrıları, Soğuk terleme, Mide bulantısı, Açlık hissi görülebilir. Ayrıca bu diyette tahıl ürünleri minimum olduğu için yeterli enerjiden mahrum kalmak olasıdır. Mineral ve vitamin dengesi de mutlaka kontrol edilmelidir.