Kabızlıkta Nasıl Beslenmek Gerekir

Published by: 0

Kabızlık dışkılamanın gecikmesi, zorlaşması dışkılama anında kuru ve sert dışkı çıkarılması durumudur. İnsanı çok rahatsız eder. Kalın bağırsak görevini olması gerektiği gibi yapamadığı durumlardakabızlık ortaya çıkmaktadır. Kabızlık basur hastalığının da tetikleyicisidir.

Kabızlık başımıza geldiği anda ilk sorgulamamız gereken şey yeterli sıvı alıp alamadığımızdır. Bir günde vücudumuzun ihtiyacı olan sıvı miktarını belirleyip ihtiyaca göre sıvı almak kabızlığı önlemede yardımcı olacaktır. Bir hafta süreyle günlük su alımı 0,5 litre ile sınırlandırılmış kişilerde, dışkılama sıklığı ve ağırlığında önemli azalma görülmüştür.

Bir diğer kabızlık nedeni ise beslenme alışkanlığında bozukluktur. Yeterince lifli gıda, sebze, meyve, posalı yiyecekler, kuru baklagiller, tam tahıl ürünleri alınmadığında kalın bağırsak hareketsizleşir. Kalın bağırsak tembelliği kabızlığa neden olur. Günlük posa alımı işlenmemiş gıdalarla beslenen (tam tahıllı yiyecekler, sebze meyve ağırlıklı) insanlarda 30 gr iken bu işlenmiş gıda yiyen insanlarda 15 gr a düşmektedir.

Kabızlıktan Korunmak için yapılması gerekenler.

Günde en az 1.5 lt su içilmesi. Buda yaklaşık 8 su bardağı su demektir.

Posa yönünden zengin besinler tercih edilmeli. İki çeşit posa vardır çözünen posa ve çözünmeyen posa. Çözünmez posalara örnek olarak tam tahıl ürünleri kepeği ve özü ayrılmadan undan yapılan ekmek, makarna, kabuğu ayrılmamış pirinç, sayılabilir. Çözünür posalara örnek olarak ise baklagiller, sebzeler, meyveler sayılabilir. Posa tek başına bağırsak hareketliliğini arttırmaz. Posa ince bağırsaktan sindirilmeden geçer. Kalın bağırsağa ulaştığında ise bir kısmı bakteriler tarafından parçalanır geri kalanı dışkı ile atılır. Posa kalın bağırsakta sıvı ile şiştiği için bağırsak hareketliliğini arttırır. Posadan alınan kısa zincirli yağ asitleri bağırsağın sağlıklı kalmasına yardımcı olur.

Sabahları kalktığınızda 1 kaşık şekersiz erik veya kayısı marmelatı, 1 büyük su bardağı su içip 10-15 dk kadar bacaklarımızı karnımıza çekip bıraktıktan sonra kahvaltı yapmak sizleri rahatlatacaktır.

Buna alternatif olarak 1 tatlı kaşığı keten tohumu ile birlikte 1 büyük su bardağı su içiniz. 10-15 dakika beden egzersizi ve ardından kahvaltı ediniz.

Probiyotik ve Prebiyotik Nedir ?

Probiyotik ürün içerisinde canlı yararlı bakterilerin olduğunu belirten ürünlerdir bu bakterilerin bazılarının adları Laktobasilus ve  Bifido’dur.

Prebiyotik ise bu bakterilerin bağırsakta çoğalmasını sağlayan ve onların çoğalmasına yardımcı olan gerekli posa ögeleridir.

Her ikisini de içinde barındıran ürünlere Simbiyotik denir.